Monday, August 6, 2012

KISAH SILAM ZAMAN BUDAK



Ini cerite sembilang atau sepuluh  tahun yang lepas.Cerita yang mengisarkan tentang diri ini dan kehidupan itu yang tak pernah sudah.Sampai masa,kisah hidup ini akan pergi jua.Pergi sehingga tak mungkin kembali lagi... 
 Semalam aku Off Day aku bawak adik bongsu aku pergi jalan-jalan kat kampung seberang aku teringat tempat mase aku lepas dahulu bersama waris-waris terdekat lah kata kan..Aku teringat lah blog aku nie yang dah lame tak update jadi hari ini masa kejar xde orang punya pasal aku bersyukur aku boleh meluangkan masa aku bersama blog aku nie...  



TEMPAT LEPAK "LONGKANG PETOK"           

                             Di sini lah aku lepak dulu aku panggil dekat sini "longkang petok"

Di longkang petok nie lah aku selalu lepak,ngail ikan,kacau orang,buat bising main ngecun bila raya nak datang...


LUMBA BASIKAL 


 Bila puasan duduk lepak di Longkang petok kami mula lah dengan berlumba basikal.Berlumba pusing taman beberapa pusingan siapa menang dapat nie nie nie.... HAHA!!! tapi kan bila dah terjatuh pasti sakit dan mula lah orang tue marah kan tapi seronok lah dapat mengalaman yang pahit.HAHA!!

TANGKAP BERUDU        


     aku panggil ia ikan budu dulu duk bele jugak lah kita nie yang tak tahu apa -apa.....
Dulu kecik-kecik korang jangan nak tipu aku yang bila korang nampak berudu je otomatik korang rasa teruja nak tangkap dan bela kan? ye la! berudu kan IKAN. lepas tu dalam longkang ada banyak ikan. siapa tak teruja. seronok gila menangguk di dalam longkang.bila dapat tangkap banyak berudu, balik rumah dengan muka bangga, umi,dapat tangkap ikan nak bela!. bila umi aku tengok itu berudu, bersungguh2dia suruh pergi buang balik. umi aku cakap nanti dah besar dia jadi katak! aku tak percaya dow. sampai hati umi aku kan.penat-penat aku tangkap dia suruh buang balik. aku ni degil so aku tetap bela letak dalam bekas. tunggu lah beberapa hari kemudian, muka hampa gila bila tengok ikan yang dibela berubah kepada ada kaki dah di belakang nak menjadi KATAK!

MAIN LAWAN GULI


                 kalau main guli pasti ada je yang gaduh tidak puas hati bila kalah dan main tipu....Dulu main lawan guli cara dia macam ini. buat satu bulatan di tanah. bulatan sederhana.setiap orang pertaruhkan guli masing-masing dan letak dalam bulatan tersebut.then aim dan attack guli. kalau guli terkeluar, itu kita punya.pemenang berdasarkan siapa dapat guli paling banyak. *boleh imagine tak?? 


BALING SELIPAR DAN TIN        

                                                                          lepor tin
                                                                         lepor lipar
suka sangat main lepor lipar atau lepor tin ni. kalau baling tin tak mencabar kot sebab senang nak susun. baling selipar best! mencabar gila. menggigil tangan nak berdirikan selipar tu sambil kena hati-hati dari kena . pergh.kalau kena selipar memang sakit kot.lagi2 kalau selipar yang digunakan tu jenis keras Asadi HAHA!!!. sabar je la.tapi yang kelakarnya bila dah habis main, carik balik selipar masing-masing ada yang hilang la masuk longkang lah.
                                                                                                                                                         MAIN PENUTUP BOTOL/ CEPER          

                                                                     main ciping
  Penutup ceper ni susah sikit nak mainnya. Rules dia je yang senang, ada lima ceper, tak kisah nak main berapa ramai pun. kalau nak dapat kan nie aku pun pergi lah mencari nya di kedai pok lang sebab ada jual air yang dalam botol kaca tu...

TE  DECHOK(bahasa teganu xtahu name game nie)     

                                      neting-neting nopat-nopat ambik lajuk lari laju nopak jauh

              Ada satu permainan ni. Selalunya budak perempuan yang main tapi budak lelaki pun main juga. Namanya aku panggil "te dechok " dalam bahasa treganu aku mana tahu apa orang luar panggil so kite panggil main neting-neting sudah la ye.... 
Seronoknya bila terkenang masa kecik-kecik kan semua mainan kampung nie banyak lagi tapi xsempat nak menaip so aku tulis list sudah lah kan xpayah nak menceritakan lah sangat yang atas tu dah banyak kan pandai-pandai lah imagine yer.... . .. . 


1.Gasing
2.Te Polis
3.Te Ngejor
4.Te Nusuk
5.Lompat Getah
6.Pistol Getah
7.Lastik / Bidas
8.Buat Pondok
9.Bedil Buluh 
10.Igap Ikan Kila 
*** "TE" dalam kate luar entry ok.....


  Okey sampai disini dahalu bahagian masa kecik-kecik nie baru permainan tak kuar lagi cerita kartoon masa kecik dahulu dan tak kuar lagi pasal makanan ringan kan dan aku mintak maaf aku tercampur bahasa ganung aku sebab aku orang terengganu tek nak wak guane kan HAHAHA!!!

anda suka?meyh la like..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...